X
تبلیغات
آموزش زبان عربی - تعلیم اَللغة العَربیة - سال اول راهنمایی
 
آموزش زبان عربی - تعلیم اَللغة العَربیة
یکشنبه هفتم تیر 1388 :: 1:21 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس دوازدهم از كتاب اول راهنمايي :

       اين درس خلاصه اي از مجموعه تمرين هاي درس يك تا درس دوازدهم مي باشد و به همين دليل شما ملاحظه مي فرماييد كه متن عربي جهت ترجمه ندارد.

      شما براي حلّ تمرين هاي اين درس بايد يك بار همه قواعد درس يك تا درس دوازدهم را مرور كرده و همه كلمات عربي دروس گذشته و همچنين درس هفتم را كاملاً حفظ باشيد.

     جهت ياد آوري همه اسم هاي اشاره اي كه تاكنون آموخته ايم جدول زير را  مي آورده ايم.      

« جدول اسم هاي اشاره »

جدول اسم هاي اشاره

مفرد

مثني

جمع

نزديـــك

مذكر

هذا    ( اين )

هذانِ ، هذَيْنِ

( اين دو )

هولاءِ   ( اين ها )

مونث

هذِه   ِ( اين )

هاتانِ ، هاتَيْنِ

( اين دو )

هولاءِ   ( اين ها )

دور

مذكر

ذلِكَ    (آن )

----------

اولئكَ  ( آن ها )

مونث

تِلْكَ   (آن )

----------

اولئكَ  ( آن ها )

 تذكر :  اسم اشاره مثني مذكر و مؤنث دور را انشاءالله در سال هاي آينده خواهيم آموخت.

« علامت هاي اسم هاي مفرد و مثني و جمع »

مفرد

مذكر

علامتي ندارد و معناي مفرد مي دهد

مونث

(  ة  )

مثني

مذكر

انِ  -   َيْـنِ

مونث

انِ  -   َيْـنِ

جمع سالم

مذكر

ونَ  -   ينَ

مونث

ات

جمع مكسر

قائده خاصي ندارد و معناي جمع مي دهد

یکشنبه هفتم تیر 1388 :: 1:6 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس يازدهم از كتاب اول راهنمايي :

                                                           اسم ، فعل ، حرف

     كلمه به چند دسته تقسيم مي شود؟

كلمه در زبان عربي به سه دسته تقسيم مي شود:  (  اسم ــ فعل ــ حرف  ) .

  تعريف اسم :  اسم كلمه اي است كه براي ناميدن  كسي يا چيزي يا موجودات اطرافمان به كار مي رود.

  طريفه شناخت اسم :  اسم در زبان عربي نشانه هاي مختلفي دارد اما شما در كتاب سال اول راهنمائي با نشانه هاي زير آشنا مي شويد:

1- داشتن «  ال  » در اول كلمه   مانند :                             اَلصَّفُ   ،   الحمامةُ

2- داشتن  تنوين  ( ــــًــٍــــٌـــ )  در آخر كلمه   مانند :           حَبَّةً   ،   جِدارٍ  ،  كِتابٌ

3-   «  ة  »         مانند :                  مَحْفَظَةٌ  ، سَيّارةٌ

   تعريف فعل  :  كلمه اي است كه انجام كاري يا داشتن حالتي را در يكي از سه زمان (گذشته ، حال، آينده) بيان مي كند.

    طريقه شناخت فعل :  از آن جايي كه « فعل» ، انجام كار در يك زمان معين مي باشد بنابراين اگر در كلمه اي زمان وجود داشته باشد پس حتماً آن كلمه فعل است . ودر فارسي فعل در آخر جمله مي آيد ودر عربي در اول جمله مي آيد .  

 1-  ودر جمله با يك سوال    (  كار چيست  ؟ ) مي توان  فعل را پيدا نمود .

 2 - به ابتداي ترجمه فارسي آن كلمه « كي» يا« چه وقت» اضافه مي كنيم  ،  اگر جمله ما داراي معني بود و در پاسخ آن مي توانيم كلماتي مانند: ديروز، امروز، فردا  و  .....   را بياوريم ، آن كلمه فعل است در غير اين صورت فعل نيست .

مثال:   نافذة   :    پنجره            كي پنجره ؟                                                           

 چون معني نمي دهد پس فعل نيست.

           ذهبَ    :   رفت         كي رفت ؟    چون معني مي دهد پس فعل است.

    تعريف حرف : حرف كلمه اي است  كه به تنهايي معنايي ندارد ووقتي با اسم و فعل بيايد  معني آن كامل مي شود . و معني آن هنگام به كار رفتن در جمله ظاهر مي شود . حروف در سال اول راهنمايي عبا رتند از : ( بِـ ، في ، فـَ ، ثُمّ ، لِـ ، اِلي ، عَلي ، مِنْ ، اَوْ ، )

  طريقه شناخت حرف  :  با توجه به اين كه تعداد حروف محدود مي باشد، بهترين روش براي شناخت حروف در جمله ها اين است كه  حروفي را كه تاكنون آموخته ايم حفظ باشيم تابتوانيم به راحتي آنها را در جمله ها پيدا كنيم.

     حروف عبارتند از  :  فِي  ( در ) ، إلَي ( روي ) ، عَلَي  ( روي ) ، من ( از ) ، بـ ِ( بوسيله ) ، لـ ِ( براي ) ، وَ (  و ) ، فـَ ( پس ) ، أوْ ( يا ) ، قَدْ (همانا)  ،   ثُمَّ ( سپس )  و.....

مثال:     ذَهَبَ      الطّالبُ    إلَي    المَدرسَةِ         

             فعـل          اســــم    حرف       اســـــم

یکشنبه هفتم تیر 1388 :: 0:36 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس دهم از كتاب اول راهنمايي :

   جمع مكّسر : جمعي است كه با تغيير شكل مفرد كلمه ساخته مي شود و هيچ  قائده ي خاصي نداردو همانطور كه ياد مي گيريم آن را حفظ مي كنيم . 

 جمع مكّسر علامت جمع ندارد ولي معني جمع مي دهد و براي آموختن آن بايد شكل جمع  كلمات مفرد را حفظ كنيم  .  مثال:

جـــــــدول زيـــــــــر را حفـــــــــظ كنيــــــــــــد

مفرد

جمع مكسر

مفرد

جمع مكسر

مفرد

جمع مكسر

مفرد

جمع مكسر

شخص

اشخاص

باب

ابواب

نقطه

نقاط

علم

علوم

نبي

انبياء

ولي

اولياء

تلميذ

تلاميذ

تفسير

تفاسير

اهل

اهالي

ارض

اراضي

قلم

اقلام

كتاب

كتب

عالم

علماء

شهيد

شهداء

شجره

اشجار

يوم

ايام

مسجد

مساجد

مرجع

مراجع

بحر

بحار

جبل

جبال

امر

امور

رجل

رجال

غني

اغنياء

خط

خطوط

ودر پايان اين درس مي توان گفت كه شما تعداد زيادي جمع مكسر ياد مي گيريد .

یکشنبه سی و یکم خرداد 1388 :: 12:22 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس نهم از كتاب اول راهنمايي :                                            

اسمهاي جمع

        تعريف جمع : به اسمهايي كه  به بيشتر از دو نفر  يا دو چيز  دلالت مي كند   (  جمع  ) مي گوئيم .

       انواع جمع : در زبان عربي دو نوع است :  جمع سالم   ،  جمع مكسر   (  در درس دهم خواهيم آموخت  ).

جمع سا لم نيز دو نوع است  :     1-  جمع مذكّر سالم     ـــ   2-   جمع مؤنّث سالم.

   



ادامه مطلب ...
پنجشنبه هفتم خرداد 1388 :: 12:15 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس هشتم از كتاب اول راهنمايي :    

مثني يا تـثنيه

       تعريف اسم مثني  :  براي اين كه اسمي بر دو شخص يا دو چيز دلالت كند ، به آخر آن « الف و نون» ( انِ ‌) يا « يا و نون‌» ( ينِ ) اضافه مي كنيم . كه به اين نوع اسم ها «مثني» يا « تثنيه» گفته مي شود . مثال :  فأس+« ان ‌ِ‌» يا « ين ِ» = فأسان ِ يا  فأسَيْنِ    ( دوتبر )

     شَجَرَةٌ +« ان ‌ِ‌» يا « ين ِ» = شَجَرَتانِ  يا شَجَرَتين ِ.(دو درخت)

    مثني مذكر :  اگر دو علامت (ان ِ، ين ِ) به آخر يك اسم مذكّر اضافه شود آن اسم را  مثنّي مذكر  مي ناميم. مثال: رَجُلان ِ، رَجُلين ِ.

   مثني مؤنث :  اگر دو علامت (ان ِ، ين ِ) ) به آخر يك اسم مؤنث اضافه شود آن اسم را  مثنّي مونث  مي ناميم . مثال: طِفلَتان ِ، طفلتين ِ.

اسم هاي اشاره مثنّي :

        براي اشاره به اسم هاي مثني مذكري كه در فاصله نزديكي از ما قرار دارند از دو اسم اشاره « هذانِ و هذَيْن ِ» استفاده مي كنيم.

مثال: هذان ِ جُنديّانِ  (  اين دو سرباز )  هستند  هذانِ رَجُلانِ  ( اين دو مرد هستند ) .

        براي اشاره به اسم هاي مثني مؤنثي كه در فاصله نزديكي از ما قرار دارند از دواسم اشاره « هاتان ِ، هاتَيْن ِ» استفاده مي كنيم.

مثال  :  هَاتانِ طِفْلَتانِ (  اين دو بچه است ).  هاتانِ اِمرَاَتانِ  ( اين دو زن هستند ) .

    نكته :  دو علامت « ان ِ، ين ِ» از نظر معني هيچ تفاوتي با يكديگر ندارد يعني همه كلماتي كه به آخر آنها يكي از اين دو علامت اضافه شود ،  معني دوتايي مي دهند.

           اما نحوه به كار بردن اين دو كلمه در قسمت هاي مختلف جمله متفاوت است كه انشاءالله در سالهاي آينده نكات بيشتري در اين زمينه خواهيم آموخت اما اكنون فقط اين نكته را بايد بدانيم كه هر گاه بخواهيم  اسم مثني را در ابتداي جمله استفاده كنيم معمولاً با « ان ِ» به كار مي بريم.          مثال     :    اَلمؤمِنان ِفي الْمسجد ِ .

جمعه یکم خرداد 1388 :: 1:0 ::  نويسنده : م بایگانی

    درس هفتم داراي خلاصه اي از مجموعه تمرين هاي درس يك تا درس ششم مي باشد و به همين دليل شما ملاحظه مي فرماييد كه اين درس متن عربي جهت ترجمه ندارد. و به تمرين هاي عمومي معروف است .

دوشنبه سیزدهم آبان 1387 :: 22:36 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس ششم از كتاب اول راهنمايي :                                

                                                       كلمه سؤالي « أَيْنَ » 

 هر گاه بخواهيم از مكان چيزي يا كسي  سوال كنيم از كلمه  (  اَيْنَ  )  به معني  ( كجا ست ؟  استفاده مي كنيم.

مثال:                       أينَ الْـجُنْديُ ؟                     اَلـْجُنْديُ جَنْبَ اَلـَّسيّارَةِ .

      براي پاسخ به سوال هايي كه بوسيله (  اَيْنَ  ) پرسيده مي شود از كلمه هايي مانند:  (    أَمامَ = مقابل    ،      تَحـْتَ = زير ،    خَلْفَ = پشت سر    ،   جَنْبَ = كنار  ،     فِي = در، داخل   ،    َفْوَقَ =  بالاي   ،   عَلَي = روي ،   قُرْبَ = نزديك  و...... ) استفاده مي كنيم .     مثال:       أَيْنَ اَلْقَلَمُ ؟      اَلْقَلَمُ عَلَي الْكِتابِ .    أَيْنَ اَلشَّجَرةُ ؟     اَلشَّجَرةُ أَمَامَ الْبــابِ .

 سوال : تفاوت دو كلمه «عَلَي» به معني « روي» و« فَـوْقَ» به معني « بالاي» در چيست؟

كلمه « فوق» در صورتي به كار مي رود كه دو شيء با فاصله بر روي هم قرار داشته باشند ، مثلاً براي ابري كه با فاصله بالاي كوه قراردارد مي گوييم:       اَلسَّحابـَةُ  فَوْقَ  الْجَبَلِ .

و همچنين براي قلمي كه روي كتاب قرار دارد مي گوييم :     اَلْقَلَمُ   فَوْقَ   الْكِتابِ .

   اما كلمه « عَلَي» فقط براي مواردي استفاده مي شود كه دو شيء به حالت چسبيده بر روي هم قرار گيرند و از اين كلمه نمي توان براي مواردي كه دو شيء با فاصله بر روي هم قرار دارند استفاده كرد.

مثال :                  اَلْـحَمامَةُ عَلَي الشَّجرة ‌ِ .

 

یکشنبه بیست و هشتم مهر 1387 :: 23:58 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس پنجم ازكتاب اول راهنمايي :                                           

كلمه سؤال « مـَن »:

  اين كلمه سوالي  (   مَنْ  ) به معني  ( چه كسي ؟  يا  كيست ؟ )  مي با شد و براي سوال درباره اشخاص استفاده مي شود كه مي تواند به همراه كلمات ديگري مثل« هو ، ذلك ، هذا » براي سوال درباره اشخاص مذكر و به همراه « هي  ،  تلك ، هذه » براي سوال درباره اشخاص مؤنّث به كار رود.

مثال:                   مَنْ هُوَ؟       هُـوَ طَــبـيبٌ.               مَنْ هِيَ؟        هِـيَ مُعَــلِّمَـةٌ.

جمعه بیست و ششم مهر 1387 :: 23:50 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس چهـــــارم از كتاب اول راهنمايي  :

الف) اسم اشاره « ذلك ، تلك » :

         اين دو اسم اشاره براي  موجوداتي به كار مي روند كه در فاصله دور از ما قرار دارند.

اسم اشاره  « ذلك» براي اسم هاي مذكر و اسم اشاره « تلك» براي اسم هاي مؤنث به كار مي رود.

مثال :            ذلك تُفّاحٌ    =   آن سيب است              تِلكَ وَرْدَةٌ   =    آن گل است

 

   ب) حروف شمس و حروف قمري :

          حروف زبان عربي از نظر قرار گرفتن   (  ال  )  به اول كلمه به دو دسته تقسيم مي شود  ، 1-  حروف شمسي    2- حروف قمري

          حروف شمسي كه 14 حرف است عبارتند از  : « شِنِل زَردست». كه حرف« ز» در اين جمله نماد حروفي مانند( ظ ، ذ ، ض) وحرف « س» نماد حروفي مانند (ث، ص) و حرف « ت» نماد حرف (ط) نيز مي باشد. حالا اين جمله همراه حروف داده شده كه جمعاً چهارده حرف هستند حرف شمسي ما را تشكيل مي دهند.

          تعريف حروف شمسي  : هرگاه بخواهيم  به كلمه اي كه اولين حرف آن با حروف شمسي آغاز شده   (  ال  )  اضافه كنيم  به اولين حرف شمسي  تشديد مي دهيم و   (  لام  )  (  ال  )  را  نمي خوانيم  يعني اگر به اول كلمه« ال» قرار گيرد لام « ال» تلفظ نمي شود و اولين حرف با تشديد(  ّ ) تلفّظ مي شود.

         از آن جايي كه حفظ كردن چهارده حرف شمسي اندكي مشكل مي باشد بنابراين ما اين چهارده حرف را به شكل جمله اي در مي آوريم تا شما عزيزان بتوانيد به راحتي اين حروف را به خاطر بسپاريم.

.

مثال: اَلشجرَةُ  كه تلفظ مي شود     اَشْشَجَرَةُ .... نوشته مي شود  اَلـــشَّجرَةُ     اَلسقْفُ كه تلفظ مي شود اَسْسَقْفُ .. نوشته مي شود   اَلسَّـقْفُ

      حروف قمري كه 14 حرف است عبارتند از  :  ( خفه غوك عجيب احمق  )     يا           (  حقا كه غم خوف عجيب  )

    تعريف حروف قـمـري :  هرگاه بخواهيم  به كلمه اي كه اولين حرف آن با حروف قمري آغاز شده    (  ال  )  اضافه كنيم  به اول كلمه  (  ال )  اضافه مي كنيم  وهمانطور كه مي نويسيم  ، مي خوانيم .

          اگر دقّت بفرماييد به خوبي متوجّه مي شويد كه هر يك از جملات داده شده داراي چهارده حرف مي باشد.  ضمناً تأ كيد مي شود كه حفظ يكي از جملات براي يادگيري حروف قمري كافي است.      مثال : اَلْـجِدارُ  ،  اَلْوَرْدَةُ .

         سوال :  حالا ممكن است اين سؤال براي شما به وجود آيد كه چرا جمع حروف شمسي و قمري بيست و هشت حرف شده است پس حرف بيست و نه چيست؟ و چه نقشي دراين ميان دارد؟

       در پاسخ بايد گفت كه حرف بيست و نه « الف » مي باشد كه نه شمسي و نه قمري است . حرف مشابهي كه در جملات بالا مي بينيد همزه ( أ) نام دارد كه از حروف قمري است.

جمعه بیست و ششم مهر 1387 :: 23:38 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعددرس سوم از كتاب اول راهنمايي :                         

                                        كلمه هاي پرسشي يا سوالي

      كلمه هاي پرسشي به كلمه هايي گفته مي شود كه از كسي يا چيزي سوال مي كند .  و مهمترين آن ها  (  من  و  ما   ) در اين درس مي با شد .   

       الف) كلمه پرسشي « ما» : به معني چه چيزي ؟   يا    چيست ؟  وبراي سوال از اشياء و  حيوانات  استفاده مي شود . و براي سؤال كردن درباره چيز هاي گوناگون(غير از انسان) از كلمه سؤال« ما» استفاده مي كنيم.

       كلمه سؤال« ما» به معني« چيست» يا« چه چيزي» مي باشد. كه در عربي به همراه دو اسم اشاره « هذا» و« هذه» بيايد به معني« اين چيست» است.

       اگر بخواهيم درباره يك اسم« مذكر» سؤالي بپرسيم از« ما هذا‌‌؟» و اگر بخواهيم درباره يك اسم «مؤنث» سؤالي بپرسيم از« ماهذه» استفاده مي كنيم.    مثال :  ما هذا؟    هذا وَرَقٌ.                                               ماهذِهِ؟       هذِهِ ساعَةٌ.

       اگر بخواهيم در باره اسمي سؤال بپرسيم كه نمي دانيم آن اسم مذكريا مؤنث است، هم ، مي توانيم از« ما هذا» و هم مي توانيم از« ما هذه» استفاده نماييم .

       مثلا نمي دانيم در يك جعبه كه به عنوان هديه روز تولد به ما داده شده است چيست؟

بنا براين براي ما مشخص نيست كه در آن ، يك شيء مذكر است يا مؤنث، پس مي توانيم بپرسيم : ما هذا؟  يا  ما هذه؟

    ب) كلمه سؤال« هل » :

     اين كلمه ي پرسشي ، به معني « آيا » مي باشد كه اين كلمه سؤالي مي توان درباره همه موجودات سؤال پرسيد . يعني مانند كلمه سؤالي « ما» نيست كه فقط براي غير انسان به كار رود ، بلكه از اين كلمه مي توان هم درباره انسان و هم غير انسان سؤال پرسيد .

كلمه سؤالي«هل» هم براي اسمهاي مذكر و هم براي اسمهاي مؤنث به كار مي رود. راي پاسخ به كلمه سؤالي «هل» ابتدا از كلمه هاي «نعم» يا « لا» استفاده مي كنيم و سپس پاسخ مي دهيم.                                                                                                      

          مثال  :  هل هذا  عِنَبٌ ؟      نعم ، هذا عِنَبٌ  ...... هَل هذِهِ مُسلِمَةٌ  ؟  لا ، هذهِ مومِنَةٌ

جمعه پانزدهم شهریور 1387 :: 17:17 ::  نويسنده : م بایگانی

قواعد درس دوم از كتاب اول راهنمايي :

 

       اسم اشاره : اسمي است كه به وسيله آن به موجودات اطرافمان اشاره مي كنيم كه اين موجودات ممكن است به ما نزديك باشند و يا دور از ما باشند و مذكر يا مؤنث باشند كه در هر مورد از موارد گفته شده ، اسم اشاره خاصي به كار مي رود كه به تدويج در اين درس و درسهاي آينده با همه آنها آشنا خواهيم شد.

اسم اشاره هايي كه در اين درس با آنها آشنا مي شويم دو اسم اشاره(   هذا و هذه   ) مي باشد.

    هذا : اسم ا شاره اي است كه مخصوص اسهاي مذكر(اسمهاي بدون تاي گرد« ة») مي باشد كه در فاصله نزديكي از ما قرار داشته باشند. مثال :  هذا جِدارٌ.

    هذه : اسم اشاره اي است كه مخصوص اسهاي مؤنث (اسمهاي داراي  تاي گرد«ة») مي باشد كه در فاصله نزديكي از ما قرار داشته باشند. و هذه  براي كلمه هايي به كار مي رود كه آخرشان (  ة  ) داشته باشد.                        مثال :  هذِهِ سَفينَةٌ.

دوشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1387 :: 12:57 ::  نويسنده : م بایگانی
 كتاب اول راهنمايي:

ابتدا براي يادگيري زبان عربي بايد حروف زبان فارسي را يادآوري كنيم سپس حروف زبان عربي وفرقهاي بين آن ها را برسي كنيم  وحالا  :

حروف فارسي عبارتند از  :   الف ، ب ، پ ، ت ، ث ، ج ، چ ، ح ، خ ، د ، ذ ، ر ، ز ، ژ ، س ، ش ، ص ، ض ، ط ، ظ ، ع ، غ ، ف ، ق ، ك ، گ ، ل ، م ، ن ، و ، ه ، ي .

حروف زبان عربي عبارتند از : أ (همزه) ،ب ، ت ، ث ، ج ، ح ، خ ، د ، ذ ، ر ، ز ،س ، ش ، ص ، ض ، ط ، ظ ، ع ، غ ، ف ، ق ، ك ، ل ، م ، ن ، ه ، و ، الف ، ي .

سوال:  فرق حروف فارسي با عربي در چيست ؟

1-    تعداد حروف فارسي 32 حرف مي باشد ولي حروف عربي 29 حرف است .  

2-   اولين حرف زبان فارسي  (   الف   ) مي باشد ولي عربي  (  أ  همزه  )  است .

3-    در حروف عربي 4 حرف ( گچ پژ ) وجود ندارد  ولي در فارسي هست .

4- در چهار حرف آخر فارسي  (  ن  ،  و  ،  ه   ،  ي  )  مي باشد  ولي در عربي (  ن ، ه ، و ، الف ، ي ) مي باشد.

 

الف) حروف الفباي زبان عربي كه به آنها حروف هجاء نيز گفته مي شود بيست و نه حرف مي باشد كه همه اين حروف در زبان فارسي هم وجود دارد يعني ما براي يادگيري زبان عربي مانند ساير زبانها ، نيازي به آموزش حروف الفباي جديدي نداريم

   اما بايد بدانيم كه چهار حرف:(پ، ژ، گ، چ)در زبان فارسي وجود دارد و در زبان عربي نيست . براي اينكه بتوانيم ابن چهار حرف را بهتر به خاطر بسپاريم آنها را به صورت دو كلمه«گچ ، پژ» مي نويسيم و ياد مي گيريم.

   در درس اول با همين حروف ،  چند كلمه عربي ساخته شده است كه ما به ياد گرفتن اين كلمات عربي بايد آمادگي پيدا كنيم تا با استفاده از اين الفاظ و كلمات عربي ديگري كه در درسهاي آينده مي آموزيم بتوانيم جمله هاي عربي بسازيم و يا متن هاي عربي را تر جمه كنيم و در نهايت بتوانيم به زبان عربي حرف بزنيم .

      ب) در بعضي از اسمهاي عربي به آخر آنها تاي گردي (ة) اضافه مي شود كه به اين اسمها(مؤنث) مي گويند و در بعضي ديگر از اسمها در پايان آنها اين علامت وجود ندارد كه به آنها(مذكر) مي گويند.

          اسمهايي كه مونث هستند براي موجودات ماده واسمهايي كه مذكر هستند براي موجودات نر به كار مي روند. البته اين نكته را هم بايد بدانيم كه درباره بعضي از موجودات، نر يا ماده بودن مفهومي ندارد. مانند: قرية : روستا، كه در اين صورت به اين گونه اسمها مؤنث مجازي(غير حقيقي) و جدار: ديوار، كه به آن مذكر مجازي مي گويند كه در سالهاي آينده نكات بيشتري درباره آنها خواهيم آموخت.

حركت ها و علامت ها

         كلمه هاي زبان عربي با حركت وعلامت آخر آن ها خوانده و نوشته مي شوند ، حالا حركت هاي عربي عبارتند از :  ـــَــــِـــــُــــــــْـ

  (  ـــَــ  فتحه  )  ( ـــُــ  ضمه )  (  ـــِــ كسره )  (  ـــْـــ ساكن  )  مثال  :  كِتاب  =  كِ   حركت  كسره را داراست    و     مًعلم  =   مً   حركت  ضمه را داراست  و    كـــَنز  =   كـــَ    حركت  فتحه را داراست .

    علامت ها را همان ( تــــــنوين )  مي گويند ........... تعريف  تنوين  :   نون ساكني است كه در آ خر بعضي از كلمات مي آيد نوشته نمي شود ولي خوانده مي شود      مثال :  كِتابٌ

     انواع  تنوين  :  (  ــــًـــٍــــٌـــ  )    كه  (  ــًــ   نصب  )   (  ــٍــ  جرّ  )  (  ــٌــ  رفع  )  را ميگويند . مثال  كِتابٌ  ، حتماً  ،  سيْارةٍ 



 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک